Din følelsesmæssige afhængighed

Den følelsesmæssige afhængighed henviser til de cigaretter, som du ryger på dine følelser.


Da du startede med at ryge, fandt du sikkert hurtigt ud af, at cigaretterne kunne bruges til at dulme, kvikke op, slå tiden ihjel, give dig et frikvarter.


Så i stedet for at forholde sig til den bagvedliggende følelse: uro, træthed, kedsomhed, irritation, var det meget lettere at tage en smøg, og dermed håndtere følelsen.


Når du stopper med at ryge, bliver dine følelser fritlagte.
Det betyder, at du skal finde andre måder at håndtere følelserne på.


Mange falder i mad-fælden, og spiser noget hver gang, der opstår en følelse.

Det kan få give en vægtmæssig udfordring på sigt, og det lærer dig ikke at håndtere dine ægte følelser.


I første omgang skal du blive bevidst om hvilke følelser du ryger på.


FØR du tænder din næste cigaret, bør du stoppe op og mærke efter:

Hvorfor vil jeg ryge lige nu?


Ligger der en følelse bag?


Typiske følelser der kan give lyst til at ryge, kunne måske være irritation, vrede, uro, angst, glæde, ked af det, kedsomhed, sorg, sult, tørst, træthed, bekymringer.

En af dem, flere eller dem alle?


Jo flere triggere du kan genkende ovenfor i løbet af en dag, jo større følelsesmæssig afhængighed.


Flere nævner også stress og depression som trigger.

Da stress og depression er følelsesmæssige tilstande, så handler det om at finde den bagvedliggende følelse.

Ofte er det frygt, vrede og ked-af-det-hed.


Hvis du har en anden mening, er det helt okay med mig.

Som med alle andre vaner, der skal ændres, handler det om at blive bevidst om hvilken følelse, der ligger forud for, at du tænder en cigaret, og gøre noget andet end du plejer.


Hvis du er ked af det, så græd.
Er du træt, så hvil dig.

Er du sulten, så spis.

Er du irriteret, så find ud af hvorfor, og gør noget ved problemet.

Er du urolig, skal du berolige dit nervesystem.
Det kan du gøre med dybe vejrtrækninger og ved at ændre dine tanker.


Bliv opmærksom på den bagvedliggende følelse af lysten til at ryge, og lær dig selv bedre at kende.


Venlig hilsen

Tina Kreutzer
Rygestopkonsulent

Følelsesmæssig afhængighed
Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.